Salgs- og leveringsbetingelser Gældende for Fabriksbeton Januar 2025 Disse salgs- og leveringsbetingelser (herefter ”Betingelser”) er gældende for enhver leverance eller køb af varer mellem A/S Ikast Betonvarefabrik, CVR.nr. 37537314, samt koncernforbundne selskaber (herefter samlet ”IBF”) og køber (herefter ”Køber”). Købers eventuelle indkøbs- og leverings- betingelser eller øvrige generelle vilkår for køb og levering af produkter, skal betragtes som udtrykkeligt afvist af IBF i deres helhed. Enhver ændring eller fravigelse af disse Betingelser forudsætter forudgående skriftligt samtykke fra IBF. 1. IBFs leverance og omfang 1.1 IBFs leverance, herunder leverancens omfang, fremgår af ordre- bekræftelsen. 1.2 Den afgivne mængde på følgesedlen repræsenterer det beregnede rumfang betonen fylder, baseret på delmaterialernes densitet som betonen fylder med det tilstræbte luftindhold. 1.3 Køber kan indtil kl. 10.00 dagen forinden levering annullere afgivne leverancer med frigørende virkning. 2. Kvalitet, kontrol og mærkning 2.1 IBF overholder de til enhver tid gældende regler for byggevarer, navnlig i form af EU-forordning nr. 305/2001 af 9. marts 2011 om markedsføring af byggevarer og ophævelse af direktiv 89/106/EØF (Byggevareforordningen), herunder nationale retsakter (i Danmark bekendtgørelse nr. 688 af den 17. juni 2013 om markedsføring, salg og markedskontrol af byggevarer). 2.2 IBF leverer beton i henhold til DS/EN 206 og DS/EN 206 DK NA samt en række specialbetoner. 2.3 IBFs kvalitetsstyringssystem sikrer, at betonkvalitet og kvalitets- kontrol dokumenteres iht. gældende normer og forskrifter. 2.4 Enkeltresultater samt den statistiske behandling af resultaterne fra den interne kvalitetskontrol kan efter skriftlig aftale gøres tilgængelig for Køber. 2.5 Såfremt der ikke er truffet anden skriftlig aftale, er dokumen- tationen udover IBFs interne kvalitetskontrol/kvalitetsstyring for Købers regning. levering af småpartier, aflæsning på bånd, særlige pumpestørrelser mv. 4.2 I andre tilfælde end nævnt i punkt 4.1 overgår risikoen for varens hændelige undergang ved Købers, eller en af Køber udpeget fragtføreres, afhentning af varen. 4.3 Ved levering frit på byggeplads sker levering efter anvisning og så nær brugsstedet som muligt, der kan opfyldes af 18 meter fuldt læsset vogn på jævnt og bæredygtigt underlag. Aflæsning af ordren sker efter Købers anvisning. Såfremt Køber anviser indkørsel over ikke kørefast grund, er alle eventuelle tab og følgeskader Købers ansvar. IBF sørger for aflæsningsmateriel med betjeningsmandskab. Køber er pligtig til vederlagsfrit at stille nødvendig mandskab til rådighed for af- læsning. Aflæsningsstedet skal af sikkerhedshensyn være plant, vand- ret og bæredygtigt, også for sættevogne med støtteben. Det er Købers ansvar, at kravene til byggepladsvej og leveringssted er opfyldt. 5. Købers modtagelse, undersøgelsespligt, kvittering og ibrugtagning 5.1 Med hvert læs overdrages en følgeseddel, der enten kan være i pa- pirform eller elektronisk. Køber skal ved modtagelse sikre, at der er overensstemmelse mellem det leverede (følgeseddel) og det bestil- te (ordrebekræftelse). Køber bør kvittere på hvert enkel følgeseddel. Køber bør sikre, at eventuelle bemærkninger om mængde, kvalitet, tid eller andet, tilføres følgesedlen. Køber skal sikre, at købers repræ- sentant på modtagelsesstedet er i stand til at modtage den elektro- niske følgeseddel (e-mail eller SMS). Er købers repræsentant ikke i stand til at modtage følgeseddel elektronisk, gør IBFs chauffør notat herom på følgesedlen, der herefter anses for overdraget. 5.2 Ved levering af hvert læs skal Køber foretage en grundig og udførlig undersøgelse af leverancen, som med rimelighed kan forventes med henblik på at konstatere, om leverancen stemmer overens med or- drebekræftelsen – både i kvantum og kvalitet. 5.3 I det tilfælde at Køber tager leverancen i brug (anvender/udlægger beton) til trods for synlige mangler, fortaber Køber sin reklamations- ret efter afsnit 6. 3. Leveringstidspunkt og forsinkelse 6. Købers undersøgelsespligt og ibrugtagning 3.1 IBF tilstræber at levere i henhold til de i ordrebekræftelsen angivne 6.1 Ved levering skal Køber foretage en grundig og udførlig undersøgelse frister for levering, jf. dog punkt 3.3. Hvor andet ikke er aftalt, af leverancen, som med rimelighed kan forventes med henblik på at vil IBF levere indenfor rimelig tid. IBF er berettiget til, at levere forud konstatere om leverancen stemmer overens med ordrebekræftelsen for det i ordrebekræftelsen angivne tidspunkt for levering. – både i kvantum og kvalitet. 3.2 Ved konstatering af enhver forsinkelse skal Køber straks reklamere 6.2 I det tilfælde at Køber tager leverancen i brug til trods for synlige skriftligt overfor IBF, idet Køber ellers fortaber ethvert potentielt mangler, fortaber Køber sin reklamationsret efter afsnit 6. retskrav overfor IBF som følge af forsinkelsen. I tilfælde af Kø- bers retsmæssige reklamation forpligter IBF sig til, at af- 7. Mangler og Købers reklamation hjælpe forsinkelsen indenfor rimelig tid. Er en forsinkelse ikke 7.1 I det tilfælde Køber konstaterer mangler, herunder mængde- afhjulpet i overensstemmelse hermed, kan Køber ophæve ordren og afvigelser, skal Køber straks reklamere skriftligt overfor IBF med gøre krav gældende mod IBF med de begrænsninger der følger af udførlig angivelse af de konstaterede mangler. disse betingelser. 7.2 Reklamation for mangler ved det leverede, skal ske skriftligt og med 3.3 IBF er ikke ansvarlig for forsinkelser som skyldes Købers forhold vedlagt fotodokumentation senest 5 dage efter, at Køber er eller samt force majeure, herunder bl.a. arbejdskonflikter, råvaremangel, burde være blevet opmærksom på forholdet. Med reklamationen skal mangel på arbejdskraft, forsyningssvigt (energi, vand og materialer), følge en angivelse af manglens art og omfang. nedbrud på maskiner, værktøj og IT-udstyr, trafikale forstyrrelser, 7.3 Ved Købers rettidige og berettigede reklamation forpligter IBF sig til, frost eller nedbør i væsentlig større omfang end sædvanligt, offentlig efter eget valg, at afhjælpe disse mangler ved enten I) hel eller indgriben, brand, havari, sabotage, krig mv., uagtet om disse opstår delvis ombytning af leverancen, II) udbedring af manglerne eller III) hos IBF eller hos IBFs leverandører. forholdsmæssigt afslag af prisen. Herudover har IBF intet ansvar 3.4 I tilfælde af en forsinkelse som følge af Købers forhold eller force overfor Køber som følge af mangler. majeure, jf. punkt 3.3, forbeholder IBF sig retten til helt, eller del- 7.4 IBFs ansvar for mangler ved levering af byggematerialer til brug vist, at annullere ordren uden yderligere ansvar for IBF eller udskyde for et bestemt byggeri som nærmere angivet i ordrebekræftelsen, leveringstidspunktet. ophører 5 år efter afleveringen af det pågældende byggeri hvori byggematerialerne indgår. Ved leverancer af byggematerialer til 4. Afhentning, levering og forsinkelse lager eller videresalg, ophører IBFs ansvar for mangler senest 6 4.1 Medmindre andet er aftalt, sker levering i overensstemmelse med år efter levering til Køberen, medmindre andet følger af præceptiv Incoterms® 2020 DDP, til levering på byggeplads eller anden an- lov. Ved afgrænsningen af ”byggematerialer” anvendes den i dansk vist adresse i Danmark, inkl. land- og brofaste øer. Køber kan dog retspraksis udviklede praksis, herunder byggevareforordningens pålægges tillæg i henhold til den til enhver tid gældende prisliste for definition. IBFs ansvar for mangler for øvrige leverancer, ophører efter
Download PDF fil